Δήλος

Arabic  Chinese  Japanese  Russian   Swedish  Italian  Spanish  German  French  English  Greek
jquery slider plugin
Πλοία στην Δήλο πραγματικού χρόνου
Τουριστικές Πληροφορίες για τη Δήλο
Εξυπηρέτηση Πολιτών στην Μύκονο
Ραδιοφωνικοί Σταθμοί Μυκόνου
Πληροφορίες για Ασφαλείς Διακοπές
Νομισματικές Σχέσεις
Τηλέφωνα Πρώτης Ανάγκης
Δήλος
ΔΗΛΟΣ

    Τονησί φανερώθηκε στη Λητώ την οποία καταδίωκε η Ήρα, μέσα από τα κύματατου Αιγαίου, για να γεννήσει σε αυτό τον Απόλλωνα και την Άρτεμις..


(Κάντε κλικ στον χάρτη για μεγέθυνση)
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ - ΙΣΤΟΡΙΑ - ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ - ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ

ΙΣΤΟΡΙΑ
Η Δήλος, μια βραχονησίδα, 5χλμ μήκους και 1300μ. πλάτους, ήταν Ιερόνησί, επειδή γεννήθηκε ο Απόλλωνας και η Άρτεμις δυο από τους πιοσημαντικούς θεούς του Ελληνικού πανθέου.

Βρίσκεται στην καρδιά του Αιγαίου, στο κέντρο των Κυκλάδων, πουσχηματίζουν ένα κύκλο γύρω της, που ο Καλλίμαχος (3ος αιώνας π.Χ.)ονομάζει "εστία των νήσων".

Οι παλαιότεροι κάτοικοι (πιθανών οι Κάρες) έκτισαν γύρω στο 2.500 π.Χ.ελλειψοειδής καλύβες στην κορυφή του Κύνθου όπου μπορούσαν εύκολα ναελέγχουν την κοιλάδα και τη θάλασσα.

Τον 6ο περίπου π.Χ. αιώνα, το Απολλώνιο Ιερό, γνώρισε τη μεγαλύτερηακμή του όταν ο Πεισίτρατος αποφασίζει την κάθαρση του Ιερού νησιού. Ταοστά των νεκρών της Δήλου μεταφέρονται στη Ρήνεια, και από τότεαπαγορεύτηκαν οι γεννήσεις και οι θάτοι, διοτι θεωρούνταν οτι μίαιναντον ιερό χώρο του Απόλλωνα. Έλληνες από όλη την τότε Ελλάδασυγκεντρώνονταν στο νησί για να λατρέψουν τους δυο θεούς, τον θεό τουΉλιου, Απόλλωνα, και την δίδυμη αδερφή του, θεά της Σελήνης, Άρτεμη,αλλά και τη μητέρα τους Λητώ, με την καθιερωμένη γιορτή Δήλια.

Μετά το 166 π.Χ. οι Ρωμαίοι, κήρυξαν ατέλεια για τον λιμάνι της Δήλου.Έμποροι, τραπεζίτες και εφοπλιστές από όλο τον τότε γνωστό κόσμοεγκαταστάθηκαν στο νησί και έκτισαν πολυτελείς κατοικίες, διακοσμημένεςμε τοιχογραφίες, ψηφιδωτά δάπεδα και αγάλματα και το νησί έινε τομεγαλύτερο εμπορικό κέντρο του κόσμου.

Η Δήλος καταστράφηκε και λεηλατήθηκε δυο φορές το 88 π.Χ. από τονβασιλιά του Π΄ντου Μιθριδάτη, και το 69 π.Χ. από τους πειρατές τουΑθηνόδωρου, σύμμαχου του Μιθριδάτη. Από τότε το νησί έπεσε σε παρακμήκαι σταδιακά εγκαταλείφηκε.

Ανασκαφές στο νησί ξεκίνησα το 1872 και συνεχίζονται μέχρι σήμερα όπουέχουν αποκαλυφθεί το μεγαλύτερο μέρος της τότε ελληνιστικής πόλης καιτο Ιερό.
Η Δήλος, το ιερό νησί των αρχαίων Ελλήνων που, σύμφωνα με μυθολογία,αναδύθηκε μέσα από τα κύματα του Αιγαίου, για να γεννήσει σ’ αυτό ηΛητώ τον Απόλλωνα και την Άρτεμη. Κατοικημένη τουλάχιστον από την 3ηΧιλιετία π. Χ., πιθανά από τους Κάρες, μετατρέπεται στις αρχές του 10ουαιώνα π. Χ. σε λατρευτικό κέντρο και έδρα μεγάλης αμφικτιονίας στοΑιγαίο. Στα τέλη του 6ου αι. π. Χ. οι Αθηναίοι τείνουν να κυριαρχήσουνστο ιερό νησί. Το 540 π. Χ. ήδη, ο Πεισίστρατος αποφασίζει την πρώτηκάθαρσή του, ενώ με τη δεύτερη, το 426 π. Χ., μεταφέρονται τα οστά όλωντων νεκρών του Απόλλωνα, ώστε να μη μιαίνουν το Ιερό του. Με την έλευσητων Μακεδόνων το 315 π. Χ., το νησί αποκτά την ανεξαρτησία του και τηδυνατότητα να αναπτυχθεί εμπορικά. Η εγκατάσταση των Ρωμαίων αργότερα,έχει σαν αποτέλεσμα την αθρόα προσέλευση Αιγυπτίων , Συρίων και Ιταλώνεμπόρων και την περαιτέρω ανάπτυξη του νησιού έως το 88 π. Χ. όπου,κατά τη διάρκεια των Μιθριδατικών πολέμων, δέχεται καταστροφικέςεπιθέσεις και αρχίζει να φθίνει έως την τελική εγκατάλειψη του τον 6ομ. Χ. αιώνα. Η Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή ξεκινά ανασκαφές στοναρχαιολογική χώρο το 1873 και η Δήλος ξαναβγαίνει από την αφάνεια,αποκαλύπτοντας τα μνημεία και την Ιστορία της στο σύγχρονο κόσμο. Εδώσώζονται, σε εντυπωσιακά καλή κατάσταση, τα ερείπια ενός από τουςμεγαλύτερους και τους πιο καλά οργανωμένους οικισμούς τηςελληνορωμαϊκής αρχαιότητας.


ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΘΙΜΑ ΚΑΙ ΠΑΝΗΓΥΡΙΑ

ΔΗΛΙΑ
Μια παλιά παράδοση έλεγε πως η Δήλος αποσπάστηκε από τη Σικελία κιέπλεε κάτω από τα κύματα, αλλά ο Ποσειδώνας την έφερε στην επιφάνειακαι τη στερέωσε, την έκανε δήλον (φανερή), κατά παράκληση του Δία, γιανα έρθει να γεννήσει εκεί η Λητώ, που την καταδίωκε η ζηλότυπη Ήρα.

Ο Απόλλωνας γεννήθηκε, κατά το μύθο, την 7η ημέρα του Θαργηλιώνος(Μάιος - Ιούνιος) στο όρος Κύνθος, το μοναδικό της Δήλου, και μια μέραπριν από αυτόν γεννήθηκε η δίδυμη αδελφή του Άρτεμις. Σε ανάμνηση τουγεγονότος καθιερώθηκαν εορτές ,τα Δήλια. Όπως ήταν φυσικό, η μικρή καιάγονη Δήλος, χάρη στην εύνοια του προστάτη της θεού, έγινε από νωρίςένα από τα σημαντικότερα θρησκευτικά κέντρα της Ελλάδας, όχι μόνο γιατους κατοίκους των γύρω νησιών, που ονομάστηκαν Κυκλάδες επειδή ήτανκυκλικά διατεταγμένα γύρω από τη Δήλο, αλλά και για όλους τους Έλληνες.

Ο Δήλιος Απόλλωνας ήταν κατ' εξοχήν ιωνικός θεός –όπως ο Πύθιος κατ'εξοχήν δωρικός– και οι ιωνικές πόλεις αναγνώριζαν τη Δήλο γιαθρησκευτικό τους κέντρο.

Τα Δήλια ήταν φημισμένη γιορτή που διοργανώνονταν κάθε 5 χρόνια στηΔήλο προς τιμήν του Απόλλωνα και μαζί του τιμούσαν επίσης την Άρτεμηκαι τη Λητώ. Ο Θουκυδίδης γράφει ότι στη Δήλο γινόταν αρχικά μεγάλοπανηγύρι με γυμνικούς και μουσικούς αγώνες.

Αργότερα οι γυμνικοί και οι μουσικοί αγώνες καταργήθηκαν μαζί με τιςάλλες εκδηλώσεις. Διατηρήθηκαν όμως οι χοροί, που έστελναν εκεί οινησιώτες και οι Αθηναίοι. Μετά την κάθαρση του νησιού, το 426 π. Χ., οιΑθηναίοι αναδιοργάνωσαν τη γιορτή, δίνοντάς της καινούργια λαμπρότητα.

ΜΥΘΟΣ ΓΕΝΝΗΣΗΣ ΤΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑ

Η Δήλος, μολονότι είναι από τα μικρότερα νησιά του Αιγαίου, ήταν στηναρχαιότητα το διασημότερο και το ιερότερο από όλα τα νησιά, επειδή,σύμφωνα με το μύθο, εκεί γεννήθηκε ο Απόλλωνας-Ήλιος, θεός τουημερήσιου φωτός, και η Άρτεμις-Σελήνη, θεά του νυχτερινού φωτός. Δηλαδήεκεί γεννήθηκε το φως, που για τους Έλληνες ήταν πάντα το πολυτιμότεροαγαθό.

Ο γοητευτικός μύθος της γέννησης του Απόλλωνα αποτυπώνεται γλαφυρά στονΟμηρικό Ύμνο στον Απόλλωνα
Η Λητώ, έγκυος από το Δία, περιπλανήθηκε από τη Θράκη στην Ίμβρο, τηΛέσβο, τη Χίο, τη Σάμο, την Κω, την Εύβοια και την Αττική, ζητώνταςαπεγνωσμένα καταφύγιο για να γεννήσει. Κανένας τόπος όμως δεν τηδεχόταν , όλοι έτρεμαν την οργή της Ήρας, της απατημένης συζύγου τουΔία. Μονάχα ένας ασήμαντος και άδηλος βράχος, που περιπλανιόταν στοΑιγαίο περιφρονημένος απ’ όλους, δέχτηκε διστακτικά. «Μα τη γη και τονπλατύ ουρανό και τα νερά της Στύγας», ορκίζεται η απελπισμένη Λητώ,«εδώ για πάντα θα είναι το Ιερό και ο βωμός του Φοίβου και εσένα πιοπολύ από όλους τους τόπους θα τιμήσει». Ο Ποσειδώνας ή ο Δίας στερέωσετον ανεμόδαρτο, άγονο, περιπλανώμενο βράχο στο βυθό της θάλασσας μεδιαμαντένιες κολόνες κι έτσι από άδηλος, έγινε «αυτή που οι θνητοίονομάζουν Δήλο, αλλά οι μακάριοι ολύμπιοι θεοί», που βλέπουν τον κόσμοαπό ψηλά, «τη λένε της μαύρης γης το φωτοβόλο αστέρι» (Πίνδαρος).

Στη Δήλο τελείωσαν οι περιπλανήσεις της ετοιμόγεννης Λητώς, αλλά όχικαι οι ωδίνες της, γιατί η Ήρα κρατούσε στον Όλυμπο την Ειλείθυια, τηθεά των τοκετών. Έπειτα από εννιά βασανιστικά μερόνυχτα παρεμβαίνουν οιάλλες θεές και στέλνουν στον Όλυμπο την Ίριδα, η οποία, με την υπόσχεσηενός περιδέραιου μήκους εννέα πήχεων από χρυσό και ήλεκτρο, δωροδοκείτην Ειλείθυια και την πείθει να πάει στη Δήλο.Μόλις έφθασε στο νησί η Ειλείθυια, για η εξαντλημένη Λητώ «με τα δυοτης χέρια αγκάλιασε τον κορμό μιας φοινικιάς, γονάτισε στο μαλακόλιβάδι» και γέννησε πρώτα την Άρτεμη και μετά τον Απόλλωνα. Μόλιςγεννήθηκε ο ξανθός θεός «γέλασε η γη, η Δήλος πλημμύρισε χρυσό φως κιέγινε ένα ολάνθιστο λιβάδι, κύκνοι άρχισαν να τραγουδούν κι αλάλαξανθαμπωμένες οι θεές». Η Θέμις, η Διώνη, η Ρέα, η Αμφιτρίτη κι άλλες θεέςσπαργάνωσαν το θεϊκό βρέφος και το τάισαν με νέκταρ και αμβροσία, ενώ οίδιος ο Δίας παρακολουθούσε από την κορυφή του Κύνθου τη γέννηση τωνπαιδιών του. Αυτή η μεγάλη συγκέντρωση υπερκόσμιων δυνάμεων, πουσυνεργάζονται αρμονικά και συμπράττουν για να γεννηθεί το φως, φόρτισεγια πάντα τη Δήλο με θετική ενέργεια.


ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΙΧΩΡΟΙ ΚΑΙ ΜΝΗΜΕΙΑ
Κατά τις σύντομες σωστικές ανασκαφές που έχουν πραγματοποιηθεί στηνΤέλενδο βρέθηκαν κυρίως αρχιτεκτονικά λείψανα διάφορων περιόδων πουκαταγράφουν σε πολύ αδρές γραμμές την ιστορία του νησιού.

Ο χώρος που σήμερα είναι χτισμένος ο οικισμός κατοικήθηκε κατά τηνΎστερη Ελληνιστική περίοδο, επεκτάθηκε κατά τη Ρωμαϊκή περίοδο καιέφτασε στο απόγειό του τα Παλαιοχριστιανικά χρόνια.

Λείψανα από οχυρώσεις ιστορικών χρόνων εντοπίστηκαν στα βόρεια, καθώςκαι θέατρο λαξευμένο σε βράχο, το οποίο αποτελεί και το σημαντικότεροαπό τα παλαιοχριστιανικά μνημεία. Επίσης, στη θέση που βρίσκεται οσημερινός οικισμός, υπάρχουν ερείπια Ρωμαϊκών και Βυζαντινών χρόνων.

Ανάμεσα στον 5ο και 7ο αι. μ. Χ. η Δήλος παρουσιάζει άνθιση και απόεκείνη την περίοδο έχουν βρεθεί λείψανα τριών συγκροτημάτων θερμώνΠαλαιοχριστιανικής περιόδου, λείψανα παλαιοχριστιανικού οικισμού, καθώςκαι αρχιτεκτονικά λείψανα τριών τρίκλιτων παλαιοχριστιανικών βασιλικών.Επίσης ερευνήθηκε παλαιοχριστιανική νεκρόπολη στη θέση Πευκί ή Θολάρια.


Δήλος
Δήλος
Δήλος
Δήλος

Δήλος
Δήλος
Δήλος
Δήλος

Δήλος
Δήλος
Δήλος
Δήλος

Δήλος
Δήλος
Δήλος
Δήλος

Δήλος
Δήλος
Δήλος
Δήλος

Δήλος
Δήλος
Δήλος
Δήλος

Δήλος
Δήλος
Δήλος
Δήλος


Περισσότερες Φωτογραφίες...

ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
1. Ιερό Λιμάνι
2. Εμπορικά Λμάνια
3. Αγορά Κομπεταλιαστών
4. Στοά του Φιλίππου Ε'
7. Αγορά των Δηλίων
12. Ναός των Δηλίων
45. Αγορά των Ιταλών
46. Ιερή Λίμνη
47. Λέοντες των Ναξίων
70. Ιππόδρομος
73. Στάδιο
86. Ιερό των Σύριων Θεών
95. Θέατρο

 

Η Δήλος σήμερα.
 

Εξαιρετικό ψηφιδωτό δάπεδο αρχαίας κατοικίας.

Το αρχαίο θέατρο της Δήλου.

Αναπαράσταση του Ιερού
Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή, 1996

Αναπαράσταση συγκροτήματος κατοικιών της Δήλου
Peter Fister, 1970


  
ΟΚΑΙΡΟΣ


ΠΩΣ ΘΑ ΦΤΑΣΕΤΕ

ΜΕ ΠΛΟΙΟ
  • ΑΠΟ ΜΥΚΟΝΟ Με πλοιαρια που αναχωρουν απο τον Κατω Μωλο (διπλα στο Δημαρχειο της Μυκονου), μεταξυ 8:30 και 12:00 και επιστρεφουν τις μεσημεριανες ωρες.


  • Για να επισκεφθειτε τη Δηλο, αποβιβαζεστε σε μικρη, τεχνητη χερσονησο αναμεσα στο Ιερο Λιμανι και στα Εμπορικα Λιμανια.


  • ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
  • ΛIMΕΝΑΡΧΕΙΟ ΜΥΚΟΝΟΥ
    22890 22218
ΧΑΡΤΗΣ