Τήλος Πολιτισμός

Arabic  Chinese  Japanese  Russian   Swedish  Italian  Spanish  German  French  English  Greek
jquery slider plugin
Πλοία στην Τήλο πραγματικού χρόνου
Αστυνομία Τήλου
Τουριστικές Πληροφορίες για την Τήλο
Εξυπηρέτηση Πολιτών στην Τήλο
Ραδιοφωνικοί Σταθμοί Τήλου
Πληροφορίες για Ασφαλείς Διακοπές
Νομισματικές Σχέσεις
Τηλέφωνα Πρώτης Ανάγκης
Η Ιστορία και ο Πολιτισμός της Τήλου
ΤΗΛΟΣ
ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ

    Το νησί το ονομάζει Tήλο ο Στράβων και τη συγκαταλέγει στις Σποράδες, ενώ ο Στέφανος Bυζάντιος και ο Πλίνιος την ονομάζουν Aγαθούσα και την περιλαμβάνουν στις Kυκλάδες.

    Σημαντικά παλαιοντολογικά ευρήματα και οστά νάνων ελεφάντων, που χρονολογούνται στην Μεσολιθική εποχή έχουν βρεθεί στο σπήλαιο Xαρκαδιό. Στο ίδιο σπήλαιο βρέθηκε νεολιθική κεραμική και λίθινα σκεύη, ενώ σε πρόσφατες έρευνες διαπιστώθηκε επίσης παρουσία καταλοίπων του μινωικού πολιτισμού.

    Κατά το δεύτερο ελληνικό αποικισμό, τον 7ο π. Χ. αιώνα, οι Τήλιοι μαζί με τους Λίνδιους, αποίκισαν την πόλη Γέλα της Σικελίας.

    Τον 5ο αι. (427/6) η Τήλος γίνεται μέλος της Α΄ Αθηναϊκής Συμμαχίας, όπως προκύπτει από φορολογικούς καταλόγους όπου αναφέρεται το όνομά της

    Όμως, τον 4ο αι. το νησί ήταν ανεξάρτητο πράγμα που διαπιστώνεται από επιγραφές αλλά και από τα νομίσματα που είχε κυκλοφορήσει. Στα μέσα του 3ου αι και μέχρι τη Ρωμαϊκή περίοδο αποτελούσε τμήμα του πανίσχυρου ροδιακού κράτους.

    Η ποιήτρια Ήριννα, που θεωρείται ισάξια της Σαπφούς, πιθανόν να έχει γεννηθεί στην Τήλο τον 6ο ή κατ’ άλλους τον 4ο αι. π. Χ.

    Χρονολογίες – σταθμοί στην αρχαία ιστορία του νησιού είναι το 227 – 226 π. Χ., όταν δυνατός σεισμός γκρέμισε τα τείχη με Τήλου και το 42 π. Χ. όταν κυριεύεται από τους Ρωμαίους.

    Στη βυζαντινή περίοδο αποτελεί διοικητικά τμήμα του θέματος της Σάμου, ενώ εκκλησιαστικά στη μητρόπολη της Ρόδου.

    Οι Ιωαννίτες Ιππότες κατέλαβαν την Τήλο το 1309 και παρέμεινε κάτω από την κυριαρχία τους για 200 χρόνια. Οι Ιππότες διατήρησαν τη διοικητική αυτονομία της Τήλου και ενίσχυσαν την άμυνα της νήσου από τους πειρατές χτίζοντας ή επισκευάζοντας κάστρα. Η ασφάλεια και η συνεπακόλουθη οικονομική άνθιση δημιούργησαν μεγάλη καλλιτεχνική δραστηριότητα ιδίως στον τομέα της εκκλησιαστικής αγιογραφίας.

    Οι Τούρκοι για πρώτη φορά επιτέθηκαν στην Τήλο το 1322 και κατόρθωσαν να την καταλάβουν το 1522.

    Την Τουρκοκρατία διαδέχτηκε το 1912 η Ιταλοκρατία, ενώ το 1943 την κατέλαβαν οι Γερμανοί.

    Το 1948 η Τήλος ενώθηκε με την Ελλάδα.

Συντάκτης: Φωτεινή Αναστασοπούλου

ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ

Στο Μεγάλο Χωριό, πρωτεύουσα του νησιού, τα καλλωπιστικά φυτά, οι ζαρντινιέρες, ο λιθόστρωτος δρόμος και η πλατεία παρουσιάζουν μια όμορφη εικόνα. Ο οικισμός προφυλασσόταν στο Κάστρο μέχρι τις αρχές του 1800, οπότε μετακινήθηκε στην πλαγιά του βουνού.

Τα Λιβάδια Πρόκειται για σχετικά καινούργιο οικισμό. Αξιόλογο είναι το Διοικητήριο που κτίσθηκε από τους Ιταλούς.



ΛΑΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Χορός της κούπας (28/7): Διοργανώνεται στην πλατεία του Μεγάλου Χωριού από την εκκλησιαστική επιτροπή του Αγ. Παντελεήμονα με σκοπό τη συγκέντρωση χρημάτων για τις ανάγκες του ναού. Ο μπροστάρης κρατάει μια κούπα, ενώ ο επόμενος που θα βάλει χρήματα στην κούπα θα σύρει με τη σειρά του το χορό.

Πανηγύρι Αγ. Παντελεήμονα (25 – 27/7): Το μεγάλο τριήμερο πανηγύρι προς τιμήν του πολιούχου της Τήλου.

Πανηγύρι στο Μικρό Χωριό Ετήσιο καλοκαιρινό πανηγύρι με προσφορά παραδοσιακής ρεβιθόσουπας.

Μεγάλα λαίκα πανηγύρια με παραδοσιακή μουσική, χορό, δωρεάν φαγητό γίνονται στις 23/8 στις εκκλησίες της Παναγίας Πολίτισσας και Παναγίας Καμαριανής. Στις 31/8 εορτάζει η εκκλησία της Τίμιας Ζώνης στο Μικρό Χωριό.

Αλλες εορτές, δρώμενα και πανηγύρια :

Πάσχα: Αναπαράσταση του Λαζάρου (Λουππιές) από παίδια, που βάζουν ένα αγόρι κάτω από κλαδιά δέντρων, ενώ γύρω – γύρω τα άλλα παιδιά τραγουδούν το τραγούδι του Λαζάρου. Μάζεμα βαφικής ρίζας για Πασχαλινές λαμπάδες (Λουππιές), κατασκευή ομοιώματος του Ιούδα (οχυράνθρωπος με ρούχα, παπούτσια, ζωγραφισμένη νεροκολοκύθα για κεφάλι και κρυμμένα μηνύματα) που καίγεται πανηγυρικά. Την ημέρα του Πάσχα τα παιδιά σκάνε αυτοσχέδια βαρελότα, τις «Μπόμπες».

Γάμος: Έθιμο του «ψεύτικου γαμπρού». Ντύνουν αστεία ένα φίλο που προσπαθεί να φιλήσει την νύφη, ενώ φίλοι και οι συγγενείς προσπαθούν δήθεν να την προστατέψουν.

Απόκριες: Τα παίδια γυρίζουν τα σπίτια και τα μαγαζιά ντυμένα μασκαράδες.

Συντάκτης: Φωτεινή Αναστασοπούλου

  
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ
ΜΟΥΣΕΙΑ
ΜΟΝΑΣΤΗΡΙΑ
ΚΑΣΤΡΑ
ΙΣΤΟΡΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ & ΜΝΗΜΕΙΑ
ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ